مگافن فلو

مگافن فلو یک ترکیب دارویی خوب برای وقت‌هایی که بیماری‌تان با علائمی مثل آبریزش بینی، عطسه، خارش چشم و… همراه نیست و فقط علائمی مثل گرفتگی، سردرد و گلودرد دارید است.

موارد مصرف: تسکین علائم سرماخوردگی شامل: درد، تب، احتقان و آبریزش بینی
موارد منع مصرف: سابقه حساسیت به هر یک از اجزای تشکیل دهنده این دارو، مصرف همزمان یا در طی دو هفته اخیر با داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز، مصرف در کودکان کمتر از ۱۲ سال، مصرف همزمان با سایر داروهای حاوی استامینوفن، داروهای ضد احتقان یا ضد سرفه و سرماخوردگی

ترکیبات

استامینوفن ۵۰۰ میلی‌گرم
فنیل آفرین هیدروکلراید ۱۰ میلی‌گرم

روش و مقدار مصرف

قبل از مصرف این دارو موارد زیر را به اطلاع پزشک یا داروساز برسانید:

  • وجود هر گونه حساسیت
  • بارداری یا شیردهی
  • استفاده از سایر داروها
  • ابتلا به بیماری‌های دیگر
  • اختلال حافظه یا عدم توانایی خواندن مطالب

 

  • بزرگسالان و کودکان بالاتر از ۱۲ سال: یک تا دو قرص هر ۴ تا ۶ ساعت یکبار در روز (مقدار مصرف نباید بیشتر از ۸ عدد قرص در روز باشد.)
  • کودکان کمتر از ۱۲ سال: مصرف آن توصیه نمی گردد.
مکانیسم اثر

استامینوفن: کمک به مسدود کردن سیگنال های درد و کنترل تب
فنیل افرین: کمک به کاهش تورم عروق خونی در حفره های سینوسی و در نتیجه رفع احتقان

مگافن فولو (Megafen flu)

سرماخوردگی بیماری عجیبی است یا بهتر است بگوییم ویروس سرماخوردگی ویروس عجیب و غریبی است. یک بار سرما می‌خورید و علائمی مثل آبریزش شدید بینی، خارش چشم و گوش، سوزش گلو و… دارید اما یک مرتبه‌ی دیگر سرماخوردگی خودش را با علائمی مثل سردرد، تب، گرفتگی بینی و حلق نشان می‌دهد و هیچ اثری از آثار آبریزش بینی و… نیست.

سینوزیت هم که دیگر تکلیفش معلوم است، پیشانی را سنگین می‌کند، با سردرد و گاهی اوقات گلودرد همراه است و همیشه‌ی خدا بینی و حلق را می‌بندد و گرفتگی‌های شدید ایجاد می‌کند.

اینطور وقت‌ها که بیماری‌تان با علائمی مثل آبریزش بینی، عطسه، خارش چشم و… همراه نیست و فقط علائمی مثل گرفتگی، سردرد و گلودرد دارید، می‌توانید روی کمک مگافن فولو حساب کنید و در لیست داروهای موثر قرارش دهید.

در این مطلب در مورد ترکیبات و چگونگی اثر مگافن فولو برایتان توضیح می‌دهیم.

ترکیبات موثر موجود در داروی مگافن فولو

مگافن فولو از این ترکیبات دارویی تشکیل می‌شود:

  • استامینوفن ۵۰۰ میلی‌گرم
  • فنیل افرین ۱۰ میلی‌گرم

همان‌طور که گفتیم گاهی اوقات سرماخوردگی یا سینوزیت فقط با علائمی مثل انواع گرفتگی و درد سر و گلو همراه هستند. در این مواقع دل‌تان می‌خواهد دارویی باشد که بدون این‌که احساس خواب‌آلودگی ایجاد کند، در طول روز به دادتان برسد و این علائم را از بین ببرد.

اگر این علائم از بین بروند شما می‌توانید بدون احساس خستگی و خواب‌آلودگی، حال بهتری داشته باشید و حتی به کارها و فعالیت‌های روزانه‌تان برسید. این‌طور وقت‌ها داروی مگافن فولو می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

در ادامه در مورد ترکیبات موجود در این دارو و اثر هر کدام‌شان بیشتر برایتان توضیح می‌دهیم.

استامینوفن؛ رفع سردرد و گلودرد با کم‌ترین عارضه و بیشترین تاثیر

بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی یا سینوزیت بدون استثنا با دردهایی همراه هستند. مثلا ممکن است در طول بیماری دچار سردرد، بدن‌درد، گلودرد و… شوید یا گاهی دمای بدن‌تان بالاتر از حد طبیعی برود و تب کنید بنابراین یک داروی سرماخوردگی مناسب و موثر حتما از ترکیبات استامینوفن تشکیل می‌شود.

داروی مگافن فولو هم به‌عنوان یک داروی موثر برای سینوزیت و سرماخوردگی، دارای ترکیبات استامینوفن است.

استامینوفن یک داروی مسکن و تب‌بر بسیار کم‌عارضه است و می‌تواند در بازه‌های زمانی چند ساعته مصرف شود. اگر در دوران بیماری مگافن فولو بخورید، اثری از گلودرد و سردرد در بدن‌تان باقی نمی‌ماند.

فنیل افرین از پس انواع گرفتگی‌ها برمی‌آید

فرض کنید روز سوم یا چهارم سرماخوردگی از خواب بیدار می‌شوید و احساس بدتری نسبت به روز قبل دارید. بعد از گذشت چند دقیقه متوجه می‌شوید مجرای بینی‌تان بسته شده، در انتهای حلق احساس گرفتگی دارید و در قسمت پیشانی هم کمی احساس سنگینی می‌کنید. در واقع ترشح‌های داخلی این حادثه‌ی ناخوشایند را برایتان رقم زده‌اند.

چاره چیست؟ شما می‌خواهید دنبال کارهای روزمره بروید یا حتی همان داخل منزل به کارهای ریز و درشت برسید که این علائم باعث ناراحتی‌تان می‌شوند.

ترکیب فنیل افرین موجود در قرص مگافن فولو می‌توانند این گرفتگی‌ها را برطرف کنند و احساس ناخوشایند را از بین ببرند.

فنیل افرین نسبتی با خواب‌آلودگی و سستی هم ندارد بنابراین با خیال راحت می‌توانید صبح‌ها یا در طول روز قرص مگافن فولو بخورید و هم‌زمان به کار و زندگی‌تان هم برسید.

با مصرف مرتب مگافن فولو دیگر در بدن‌تان نه اثری از دردهایی مثل گلودرد و سردرد باقی می‌ماند و نه گرفتگی‌های بینی و حلق چندان ماندگار می‌شوند. خیلی زود و راحت همه چیز به حالت اولش برمی‌گردد.

 

  • آنتی اسید ها
  • الکل
  • فنوباربیتال و ایزونیازید
  • کلستیرامین

عوارض جانبی:

  • احتمال بروز عوارض جانبی در شرایطی است که دارو در مقادیر بسیار زیاد به مدت طولانی مصرف شود.
  • در صورت بروز عوارض زیر سریعاً با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید:

واکنش های آلرژیک؛ کم خونی؛ عوارض قلبی؛ تحریک سیستم اعصاب مرکزی؛ گیجی شدید؛ تشدید عصبانیت یا بی قراری شدید؛ دیسکرازی خونی؛ هپاتیت (التهاب کبد) و سمیت کبدی

توجه: در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقدار توصیه شده توسط پزشک و مشاهده علائمی نظیر بی قراری؛ تحریک پذیری؛ افزایش فشارخون؛ کند شدن ضربان قلب رفلکسی؛ اغتشاش شعور؛ توهم و حملات تشنجی، بیمار باید سریعاً به پزشک یا مرکز درمانی منتقل گردد.

هشدارها :

  • از مصرف مقادیر یا دفعات بیشتر از دستور راهنمای دارو خودداری نمایید، مگر اینکه پزشک تجویز نموده باشد.
  • از مصرف آن به مدت بیشتر از ۴۸ ساعت در کودکان ۱۲ تا ۱۷ سال خودداری نمایید، مگر آنکه پزشک دستور داده باشد.
  • در صورتی که یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردید به محض به یاد آوردن فورا آن را میل کنید. ولی اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، فقط آن نوبت را مصرف نموده و از دوبرابر کردن مقدار دارو خودداری کنید.
  • کودکان با سن بسیار پایین معمولاً به اثرات این دارو بیشتر حساسند و احتمال بروز افزایش فشار خون در آنها بیشتر است. افراد مسن‌تر معمولاً به عوارض این دارو بیشتر حساس می باشند.

در صورت ابتلا به بیماری‌های دیگر به خصوص موارد زیر پزشک خود را مطلع نمایید:

    • سابقه اعتیاد به الکل، بیماری قند (دیابت ملیتوس)، هپاتیت یا سایر بیماریهای کبد، بیماریهای قلبی وعروق خونی و فشار خون بالا،  بیماری کلیه، پرکاری غده تیروئید.

موارد احتیاط:

  • در صورت عدم بهبودی علایم و وخیم شدن آنها و یا مشاهده تب بالا، با پزشک خود مشورت نمایید.
  • این دارو ممکن است باعث عصبانیت بی قراری یا اشکال در بخواب رفتن در برخی افراد گردد، لذا آخرین نوبت مصرف روزانه این دارو را چند ساعت قبل از زمان خواب میل نمایید.
  • قبل از انجام هر گونه عمل جراحی (شامل جراحی دندان) و یا سایر درمانهای فوریت دار پزشکی،  پزشک یا دندان پزشک خود را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.
  • بارداری: مصرف این دارو طی دوران بارداری باید با نظر پزشک معالج انجام گیرد.
  • شیردهی: این دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته در کودک شیرخوار گردد بنابراین مصرف آن در دوران شیردهی باید با نظر پزشک انجام گیرد.

۳ بلیستر ۸ عددی قرص در یک جعبه مقوایی

دارو دور از نور رطوبت و در دمای پایین تر از ۳۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود.
به دور از دسترس کودکان نگهداری شود.