مگافن سینوس کلد

مگافن سینوس کلد یک ترکیب دارویی مناسب برای کسانی است که سال‌هاست به‌طور مداوم با مشکلات مربوط به سینوس‌هایشان درگیر هستند.

موارد مصرف: ضد درد، ضد تب، آنتی هیستامین، ضد احتقان و آبریزش بینی
موارد منع مصرف: سابقه حساسیت به هر یک از اجزای تشکیل دهنده این دارو، مصرف همزمان در بیماران تحت درمان با داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز، نوزادان تازه متولد شده یا نارس، زنان شیرده، آب سیاه چشم با زاویه باریک، زخم معده، بزرگ شدن علامتی پروستات، انسداد گردن مثانه، انسداد معده – روده

ترکیبات

استامینوفن ۵۰۰ میلی‌گرم
فنیل افرین ۱۰ میلی‌گرم
دیفن هیدرامین ۲۵ میلی‌گرم

روش و مقدار مصرف
  • بزرگسالان و کودکان ۱۲ سال به بالا: معمولاً یک تا دو قرص هر ۴ تا ۶ ساعت یکبار در روز حداکثر مقدار مصرف هشت عدد قرص در روز
  • کودکان کمتر از ۱۲ سال: مصرف و مقدار آن باید توسط پزشک تعیین گردد.
مکانیسم اثر

استامینوفن: کمک به مسدود کردن سیگنال های درد و کنترل تب
فنیل افرین: کمک به کاهش تورم عروق خونی در حفره های سینوسی و در نتیجه رفع احتقان
دیفن هیدرامین: کمک به  مسدود کردن هیستامین و در نتیجه رفع علائم آلرژی  و کمک به خواب بهتر

مگافن سینوس کلد (Megafen sinus)

اصطلاح گل بود به سبزه نیز آراسته شد را شنیده‌اید؟ این چه سوالی است؟ حتما شنیده‌اید! این اصطلاح خیلی جاها کاربرد دارد. مثلا اتفاق نه چندان خوشایندی می‌افتد، هنوز نتوانسته‌اید آن اتفاق را مدیریت و حل کنید که مورد جدیدی هم به آن داستان قبلی اضافه می‌شود. اینطور وقت‌ها یاد اصطلاح گل و سبزه می‌کنیم.

سینوزیت و سرماخوردگی هم دقیقا چنین حالتی دارند. بعضی افراد در طول سال به‌طور مداوم با مشکلات مربوط به سینوس‌هایشان درگیر هستند. این‌ها وقتی دچار سرماخوردگی می‌شوند داستان جدیدی برایشان پیش می‌آید. تا قبل از این باید جلوی عود سینوزیت‌شان را می‌گرفتند؛ حالا باید به فکر درمان سرماخوردگی‌شان هم باشند.

در این مطلب می‌خواهیم دارویی مناسب شرایط ویژه‌ی این دسته به شما معرفی کنیم. داروی مگافن سینوس کلد دقیقا همین وقت‌ها حسابی به درد می‌خورد و کارساز است.

معرفی ترکیبات موثر داروی مگافن سینوس کلد

۳ ترکیب دارویی موثر با هم جمع می‌شوند و داروی مگافن سینوس کلد را تشکیل می‌دهند:

  • استامینوفن ۵۰۰ میلی‌گرم
  • فنیل افرین ۱۰ میلی‌گرم
  • دیفن هیدرامین ۲۵ میلی‌گرم

حتما استخوان‌بندی جمجمه را در عکس‌ها دیده‌اید؟ در این استخوان‌بندی سوراخ‌ها یا حفره‌هایی وجود دارد که به آن‌ها سینوس می‌گویند. داخل‌ سینوس‌ها پر از هوا و مقداری ترشح‌های مخاطی است. کافی است مجراهای این سینوس‌ها بسته شوند تا ترشح‌ها حسابی آن‌جا جمع شوند و ویروس‌ها و باکتری‌ها هم بروند سراغ‌شان و یک التهاب یا عفونت ایجاد کنند.

نام این بیماری سینوزیت است و همان‌طور که می‌دانید خیلی‌ها درگیرش هستند. سینوزیت و سرماخوردگی علائمی شبیه به هم دارند؛ از گرفتگی بینی و حلق گرفته تا سردرد، سرفه، آبریزش بینی و…

داروی مگافن سینوس کلد با ترکیبات موثری که دارد مثل یک اکسیر به داد گرفتاران سینوزیت و سرماخوردگی‌های حاد می‌رسد و علائم بیماری‌شان را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

در ادامه در مورد ترکیبات این دارو و نحوه‌ی عملکرد و تاثیرشان بیشتر توضیح می‌دهیم.

استامینوفن؛ پیروز جنگ با لشکری از درد و تب

خیلی از ترکیبات دارویی برای رفع درد و تب به کار می‌روند، اتفاقا موثر هم هستند اما عوارض خاص خودشان را دارند. اما ماجرای استامینوفن متفاوت است. دردهای ناشی از سرماخوردگی و سینوزیت مثل سردرد، بدن‌درد، درد چشم، گلو و… با خوردن استامینوفن کاملا از بین می‌روند و تب هم کاهش پیدا می‌کند. همه‌ی این‌ها در حالی است که استامینوفن هیچ عارضه‌ی خاصی ندارد و می‌تواند بدون نگرانی مصرف شود.

استامینوفن از ترکیبات اصلی داروی مگافن سینوس کلد است و می‌تواند دردهای ناشی از سرماخوردگی و سینوزیت مثل سردرد، گلودرد و … را از بین ببرد.

فنیل افرین؛ انواع گرفتگی، احساس سنگینی در پیشانی و… را رفع می‌کند

سرماخوردگی، سینوزیت و آنفولانزا بیشتر وقت‌ها با گرفتگی‌های مختلف در گلو، حلق، پیشانی و… در ارتباط هستند. وقتی سینوس‌ها دچار عفونت می‌‌شوند به‌احتمال زیاد در پیشانی‌تان احساس سنگینی می‌کنید، مجرای بینی‌تان بسته می‌شود و در سینه و حلق احساس گرفتگی خواهید داشت.

داروی فنیل افرین موجود در قرص مگافن سینوس کلد دقیقا روی همین گرفتگی‌ها تمرکز می‌کند و با تمام توان از بین‌شان می‌برد. بنابراین وقتی دچار بیماری سینوزیت می‌شوید یا در اثر سرماخوردگی بینی و حلق‌تان می‌گیرد، می‌توانید با مصرف قرص مگافن سینوس کلد این علائم را تا حد زیادی کاهش دهید.

دیفن هیدرامین؛ با سرفه و علائم حساسیت مثل عطسه و آبریزش بینی خداحافظی کنید

 همان‌طور که تا اینجا متوجه شده‌اید، وظیفه‌ی از بین بردن تب و دردهایی مثل گلودرد، سردرد و… به عهده‌ی استامینوفن موجود در داروی مگافن سینوس کلد است و ترکیب فنیل افرین هم وظیفه‌ی رفع گرفتگی‌ها و سنگینی‌های ناشی از سینوزیت و سرماخوردگی را به‌عهده دارد اما تکلیف علائمی مثل عطسه، سرفه، آبریزش بینی و… چه می‌شود؟

آخرین ترکیب موثر موجود در داروی مگافن سینوس کلد، ترکیب دیفن هیدرامین است. دیفن هیدرامین علائم سرفه، سوزش و خارش چشم و گلو، عطسه و… را کنترل می‌کند به‌علاوه بدن را در حالت آرامش و ریلکسی قرار می‌دهد و این‌طوری می‌توانید راحت‌تر بخوابید و استراحت کنید و زودتر به بهبودی کامل نزدیک شوید.

به‌طور کلی می‌توان گفت داروی مگافن سینوس کلد مثل یک ارتش کامل روبه‌روی علائم سینوزیت و سرماخوردگی می‌ایستد و بدن‌تان را به سمت بهتر شدن اوضاع و رفع کامل تمام عوارض پیش می‌برد. کافی است این دارو را مرتب و سر ساعت مصرف کنید تا خیلی زود نتیجه‌اش را هم ببینید.

  • الکل

  • داروهای بیهوشی

  • گلیکوزیدهای دیژیتال

  • داروهای آنتی کولینرژیک

  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای

  • داروهای ضد فشار خون، داروهای مسدودکننده بتا

  • آدرنرژیک خوراکی

  • داروهای محرک سیستم اعصاب مرکزی

  • مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز

  • آلکالوئیدهای راولفیا، داروهای ضد انعقاد خون

  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی شامل آسپرین یا سایر سالیسیلات ها و زیدوودین

عوارض جانبی:

تهوع یا استفراغ ،درد خفیف معده، مدفوع خونی یا سیاه رنگ، تغییرات در ادرار یا اشکال در دفع ادرار، کهیر یا خارش، گلو درد و تب، تورم صورت، پاها و بخش تحتانی ساق ها، احساس فشار در قفسه سینه، خونریزی یا کبودی غیر عادی، خستگی و ضعف غیر عادی، استفراغ خون یا موادی که مشابه با ذرات قهوه می باشند، افزایش غیر عادی وزن، زرد شدن چشمها یا پوست

خواب‌آلودگی، غلیظ شدن ترشحات موکوس، تاری‌دید، اغتشاش شعور، گیجی، خشکی دهان بینی یا گلو، سردرد، از دست دادن اشتها، کابوس های شبانه، ضربان قلب کوبنده، صدا کردن یا وزوز کردن در گوش، هیجان غیر عادی، عصبانیت، بی قراری یا تحریک پذیری

هشدارها :

  • کودکان با سن بسیار پایین و افراد مسن معمولاً به اثرات این دارو بیشتر حساسند و احتمال بروز عوارض ناخواسته مانند عصبانیت ، بی قراری و تحریک پذیری در آنها بیشتر است.

در صورت ابتلا به بیماری های زیر پزشک خود را مطلع نمایید:

سابقه اعتیاد به الکل ، آسم ، آلرژی ها ، پولیپ های بینی یا سابقه آن و حملات آسمی ، بیماری قند ( دیابت) ، بزرگ شدن پروستات ، انسداد دستگاه ادراری یا اشکال در دفع ادرار ، گلوکوم ، هپاتیت یا سایر بیماری های کبد ، بیماریهای قلبی و عروقی و فشار خون بالا، بیماری شدید کلیه ، پرکاری غده تیروئید

درمان مسمومیت با استامینوفن:

در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقدار توصیه شده توسط پزشک و مشاهده علائمی نظیر بی قراری ؛ تحریک پذیری؛ افزایش فشارخون؛ کند شدن ضربان قلب رفلکسی؛ اغتشاش شعور؛ توهم و حملات تشنجی ، بیمار باید سریعاً به پزشک و یا مراکز درمانی منتقل گردد.

موارد احتیاط:

  • این دارو ممکن است در نتایج آزمون های پوستی آلرژی تاثیر بگذارد بنابراین لازم است قبل از انجام هرگونه آزمون پزشک را از مصرف این دارو مطلع نمایید.
  • در صورت عدم بهبودی علایم بیماری و یا وخیم تر شدن آن و یا همراه شدن با تب، پزشک خود را مطلع نمایید.
  • در صورت استفاده از الکل و سایر داروهای آنتی هیستامین و سرماخوردگی ها، مسکن ها، آرام بخش ها یا داروهای خواب‌آور ، مخدرها، باربیتورات ها، داروهای ضد تشنج، شل کننده های عضلانی، داروهای بیهوشی شامل بی حس کننده های دندان با پزشک معالج خود مشورت کنید.
  • این دارو ممکن است سبب خواب آلودگی ،گیجی و کم شدن هوشیاری در برخی افراد شود، لذا ضمن درمان از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارد خودداری کنید.
  • این دارو ممکن است باعث عصبانیت، بی قراری یا اشکال در به خواب رفتن در برخی افراد گردد ، در صورت ایجاد مشکل در به خواب رفتن، آخرین نوبت مصرف روزانه این دارو را چند ساعت قبل خواب مصرف نمایید.
  • این دارو ممکن است باعث خشکی دهان ، بینی و گلو گردد برای رفع موقت خشکی دهان می توان از آبنبات یا آدامس بدون قند، تکه های یخ و یا جانشین های بزاق استفاده نمود، در صورت تداوم خشکی دهان بیشتر از سه هفته ، دندان پزشک خود را مطلع نمایید. طولانی شدن خشکی دهان ممکن است منجر به افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های دندان و لثه و عفونتهای قارچی گردد.

مصرف همزمان این دارو با سایر داروهای حاوی استامینوفن ممکن است منجر به مسمومیت گردد.

  • بارداری: مصرف این دارو طی دوران بارداری باید با نظر پزشک معالج انجام گیرد.
  • شیردهی : این دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته در کودک شیرخوار گردد بنابراین مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی گردد.

۳ بلیستر ۸ عددی قرص در یک جعبه مقوایی

دارو دور از نور رطوبت و در دمای پایین تر از ۳۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود.
به دور از دسترس کودکان نگهداری شود.