مگافن رست

مگافن رست دقیقا همان دارویی است که شب‌های طولانی و خسته‌کننده‌ی دوران بیماری را برای شما قابل‌ تحمل‌تر و آسان‌تر می‌کند.

موارد مصرف: ضد درد، ضدتب، کاهش عوارض آلرژیک سرماخوردگی مانند خارش چشم و گلو، آبریزش بینی و عطسه، کمک به خواب شبانه
موارد منع مصرف: سابقه حساسیت به هریک از اجزای تشکیل دهنده این دارو مشکلات تنفسی مانند آسم و بیماری COPD .گلوکوم 

ترکیبات

استامینوفن ۵۰۰ میلی‌گرم
دیفن هیدرامین هیدروکلراید ۲۵ میلی‌گرم

روش و مقدار مصرف
  • بزرگسالان و کودکان ۱۲ سال به بالا:معمولا یک تا دو قرص هر ۴ تا ۶ ساعت یکبار در روز حداکثر مقدار مصرف هشت عدد قرص در روز

  • کودکان کمتر از ۱۲ سال: مصرف و مقدار آن باید توسط پزشک تعیین گردد.

مکانیسم اثر

استامینوفن: کمک به مسدود کردن سیگنال های درد و کنترل تب
دیفن هیدرامین: کمک به  مسدود کردن هیستامین و در نتیجه رفع علائم آلرژی  و کمک به خواب بهتر

رست

مگافن رست (Megafen rest)

آب می‌تواند به‌راحتی یک آتش سوزان و گرم را خاموش و سرد کند و طوری آن را از بین ببرد که دیگر اثری از آثارش باقی نماند. خواب هم دقیقا چنین ویژگی‌ای دارد. وقتی بیمار می‌شوید اگر بتوانید یک خواب راحت داشته باشید، هم زودتر خوب می‌شوید و هم درد و ضعف بیماری کم‌تر زمین‌گیرتان می‌کند.

ولی بیشتر وقت‌ها برعکس این مورد اتفاق می‌افتد. هنگام بیماری، خواب کم‌تر به چشم آدم می‌آید و درد، تب، سرفه و… هم باعث می‌شوند نتوانید خواب یکنواخت و آرامی داشته باشید.

ما در این مطلب می‌خواهیم یک داروی مناسب برای قبل از خواب مخصوص استفاده در زمان بیماری به شما معرفی کنیم. مگافن رست دقیقا همان دارویی است که شب‌های طولانی و خسته‌کننده‌ی دوران بیماری را برایتان قابل‌ تحمل‌تر و آسان‌تر می‌کند.

معرفی ترکیبات موثر داروی مگافن رست

مگافن رست از ۲ ترکیب دارویی تشکیل می‌شود:

  • استامینوفن ۵۰۰ میلی‌گرم
  • دیفن هیدرامین ۲۵ میلی‌گرم

این دو ترکیب در کنار هم می‌توانند علائم بیماری را در شما کاهش دهند و بدن‌تان را برای یک خواب راحت و آرامش‌بخش آماده کنند. در ادامه‌ی مطلب برایتان از عملکرد و چگونگی تاثیر این دو ترکیب بیشتر توضیح می‌دهیم.

استامینوفن؛ درد و تب شبانه را قلع و قمع می‌کند

سرماخوردگی با علائمی مثل بدن‌درد، سردرد، تب و… همراه است. این علائم وقتی دست به دست هم می‌دهند می‌توانند امان‌تان را ببرند.

حالا فرض کنید یک صبح تا شب را با علائم سرماخوردگی مثل سردرد و تب گذرانده‌اید و تا جایی که توانسته‌اید علائم را با قرص و شربت کنترل کرده‌اید. اما شب، هنگام خواب می‌بینید که این علائم آزار دهنده‌تر از قبل برگشته‌اند و جلوی خواب و استراحت‌تان را گرفته‌اند. این‌طور وقت‌ها یک قرص مگافن رست می‌تواند به دادتان برسد. ترکیب استامینوفن موجود در داروی مگافن رست علائمی مثل سردرد، بدن‌درد و تب را در شما کاهش می‌دهد و حال‌تان را کاملا بهتر می‌کند.

دیفن هیدرامین؛ دشمن درجه یک سرفه و علائم حساسیت

سرفه می‌تواند به ‌راحتی جام دشمنی با خواب را به‌دست بیاورد. حتی اگر در خسته‌ترین و بی‌حال‌ترین حالت ممکن باشید، سرفه‌های گاه و بی‌گاه می‌توانند کاملا کلافه و بی‌خواب‌تان کنند. این‌طور وقت‌ها می‌توانید دست به دامن مگافن رست شوید.

ترکیب دیفن هیدرامین موجود در مگافن رست می‌تواند علائمی مثل سرفه، خارش و آبریزش بینی، خارش گلو و… را در شما از بین ببرد و علاوه‌بر این می‌تواند به بدن‌تان برای داشتن یک خواب آرام کمک کند.

دیفن هیدرامین باعث افزایش آرامش در بدن می‌شود و می‌تواند برای رفع مشکلات مربوط به کم‌خوابی و بی‌خوابی‌تان در دوران بیماری هم کمک کننده باشد.

قرص مگافن رست را چه زمانی بخوریم؟

استامینوفن ۱۲ دقیقه بعد از ورود به بدن کم‌کم تاثیر خودش را  نشان می‌دهد. بنابراین وقتی مگافن رست می‌خورید بعد از حداقل ۱۲ دقیقه به‌مرور متوجه اثرش می‌شوید و درد و تب‌تان کاهش پیدا می‌کند.

دیفن هیدرامین موجود در مگافن رست هم قرار است علائمی مثل سرفه، حساسیت، خارش گلو، آبریزش چشم، بینی و… را کم‌تر کند و به بدن‌تان حالت ریلکسی و آرامش بیشتری بدهد. دیفن هیدرامین هم حدود نیم ساعت برای شروع تاثیر زمان می‌خواهد.

بنابراین بهتر است وقتی سرماخورده‌اید، شب‌ها نیم ساعت قبل از خواب یک عدد قرص مگافن رست مصرف کنید و تاثیرش را ببینید. علائم درد و حساسیت در بدن‌تان کاهش پیدا می‌کند، بدن‌تان در حالت آرامش بیشتری قرار می‌گیرد و خیلی راحت‌تر و بی‌دردسرتر به خواب می‌روید.

خواب خوب و راحتی که با قرص مگافن رست تجربه می‌کنید باعث می‌شود دوران بیماری‌تان راحت‌تر و زودتر بگذرد، سریع‌تر بهبود پیدا کنید و به زندگی عادی‌تان برگردید.

الکل، داروهای بیهوشی، گلیکوزیدهای دیژیتال، داروهای آنتی کولینرژیک، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، داروهای ضد فشار خون، داروهای مسدودکننده بتا، آدرنرژیک خوراکی، داروهای محرک سیستم اعصاب مرکزی، مهارکننده های مونوآمین اکسیداز، آلكالوئیدهای راولفیا، داروهای ضد انعقادخون، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی شامل آسپرین یاسایر سالیسیلات هاوزيدوودین

عوارض جانبی:

مشکلات تنفسی ، تهوع یا استفراغ ،درد خفيف معده، مدفوع خونی یا سیاہ رنگ، تغییرات در ادرار یا اشکال در دفع ادرار، کھیر یا خارش، گلو درد وتب، تورم صورت، پاها و بخش تحتانی ساق ها، احساس فشار در قفسه سینه، خونریزی یا کبودی غیر عادی، خستگی و ضعف غیرعادی، استفراغ خون یا موادی که مشابه با ذرات قهوه می باشند، افزایش غیر عادی وزن، زردشدن چشمهایا پوست

خواب آلودگی، غليظ شدن ترشحات موکوس، تاری دید، اغتشاش شعور، گیجی، خشکی دهان بینی یا گلو، سردرد، از دست دادن اشتها، کابوس های شبانه، ضربان قلب کوبنده، صدا کردن یا وزوز کردن در گوش، هیجان غیر عادی، عصبانیت، بی قراری یا تحریک پذیری

هشدارها :

کودکان با سن بسیار پایین و افراد مسن معمولا به اثرات این دارو بیشتر حساسند و احتمال بروز عوارض ناخواسته مانند عصبانیت، بی قراری وتحریک پذیری در آنها بیشتر است.

در صورت ابتلا به بیماری های زیر پزشک خود را مطلع نمایید:

سابقه اعتیاد به الکل ، آسم، آلرژی ها، پولیپ های بینی یاسابقه آن و حملات آسمی ، بیماری قند (دیابت) ، بزرگ شدن پروستات، انسداد دستگاه ادراری یا اشکال در دفع ادرار ، گلوکوم ، هپاتیت یا سایر بیماری های کبد، بیماریهای قلبی و عروقی و فشار خون بالا، بیماری شدیدکلیه، پرکاری غده تیروئید

درمان مسمومیت با استامینوفن:

در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقدار توصیه شده توسط پزشک و مشاهده علائمی نظیر بی قراری ، تحریک پذیری افزایش فشارخون، کند شدن ضربان قلب رفلکسی، اغتشاش شعور؛ توهم وحملات تشنجی، بیمار باید سریعا به پزشک ویا مراکز درمانی منتقل گردد.

موارد احتیاط

 این دارو ممکن است در نتایج آزمون های پوستی آلرژی تاثیر بگذارد بنابراین لازم است قبل از انجام هرگونه آزمون پزشک را از مصرف این دارو مطلع نمایید. و در صورت عدم بهبودی علایم بیماری ویا وخیم تر شدن آن ویا همراه شدن باتب، پزشک خود را مطلع نمایید. و در صورت استفاده از الکل و سایر داروهای آنتی هیستامین و سرماخوردگی ها، مسکن ها، آرام بخش هایاداروهای خواب آور، مخدرها، باربیتورات ها، داروهای ضدتشنج، شل کننده های عضلانی، داروهای بیهوشی شامل بیحس کننده های دندان با پزشک معالج خود مشورت کنید.

موارد منع مصرف:

سابقه حساسیت به هریک از اجزای تشکیل دهنده این دارو مشکلات تنفسی مانند آسم و بیماری COPD .گلوکوم

  • بیماری های قلبی و فشار خون
  • مشکلات کبدی
  • مشکلات معده و دستگاه گوارش مانند انسداد روده، یبوست وزخمهای گوارشی پرکاری تیروئید
  • مشکلات ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات و احتباس ادراری
  • مصرف همزمان در بیماران تحت درمان با داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز
  • بارداری: مصرف این دارو طی دوران بارداری باید با نظر پزشک معالج انجام گیرد.

  • شیردهی: این دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته در کودک شیرخوار گردد بنابراین مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی گردد.

۳ بلیستر ۸ عددی قرص در یک جعبه مقوایی

دارو دور از نور رطوبت و در دمای پایین تر از ۳۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود.
به دور از دسترس کودکان نگهداری شود.