مگافن کاف‌کلد

مگافن کاف کلد با ترکیبات دارویی عالی دست به دست هم می‌دهند، علائمی مثل سرفه، گلودرد، تب و گرفتگی را از بین می‌برند و باعث می‌شوند دوران سخت بیماری و سرماخوردگی را سریع‌تر طی کنید.

موارد مصرف: برطرف نمودن علائم درد، احتقان و گرفتگی سینوس، بینی و گوش، ضد خلط، سرفه ناشی از سرماخوردگی ها
موارد منع مصرف: سابقه حساسیت به هر یک از اجزاء تشکیل دهنده این دارو، نوزادان تازه متولد شده یا نارس، زنان شیرده، آب سیاه چشم با زاویه باریک، بزرگ شدن علامتی پروستات، انسداد گردن مثانه، مصرف همزمان با طی ۱۴ روز اخیر در بیماران تحت درمان با فورازولیدون و یا داروهای مهار کننده منوآمین اکسیداز (مانند فنلزین)، درمان علائم مجاری تنفسی تحتانی شامل آسم و حملات آسمی، فشار خون بسیار بالا، بیماری شدید عروق خونی قلب، ضربان سریع قلب و یا بیماری های قلبی شدید

ترکیبات

استامینوفن ۳۲۵ میلی‌گرم
فنیل افرین ۵ میلی‌گرم
دکسترومتورفان ۱۵ میلی‌گرم
گایافنزین ۲۰۰ میلی‌گرم

روش و مقدار مصرف

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند، اما میزان مصرف این دارو به طور کلی به صورت زیر است:

  • بزرگسالان و افراد بالاتر از ۱۲ سال: ۲ قرص هر ۶ ساعت یکبار مقدار مصرف نباید بیشتر از ۸ قرص در طی ۲۴ ساعت باشد.
  • کودکان کمتر از ۱۲ سال: مصرف و مقدار آن باید توسط پزشک تعیین گردد.
مکانیسم اثر

استامینوفن: کمک به مسدود کردن سیگنال های درد و کنترل تب
فنیل افرین: کمک به کاهش تورم عروق خونی در حفره های سینوسی و در نتیجه رفع احتقان
دکسترومتورفان: کمک به سرکوب  سیکنال های  ایجاد کننده  سرفه
گایافنزین: کمک به خروج خلط از مجاری تنفسی و در نتیجه کمک به تنفس بهتر

مگافن کاف کلد (Megafen caugh/cold)

خیلی وقت‌ها قدر ساده‌ترین چیزها را نمی‌دانیم. ولی همین که به هر دلیلی از ما دریغ می‌شود یا از دست‌شان می‌دهیم، تازه متوجه می‌شویم که قدر چه نعمتی را ندانستیم. مثلا همین راحت نفس کشیدن یا درد نداشتن خیلی وقت‌ها به چشم‌مان نمی‌آید. اما وقتی یک روز عادی از زندگی‌مان با گلودرد، تب، سرفه و علائمی شبیه به این‌ها شروع می‌شود تازه می‌فهمیم چه نعمتی را به‌طور موقت از دست داده‌ایم و دوست داریم هرچه زودتر به حالت عادی برگردیم.

داروی مگافن کاف کلد می‌تواند آرزویتان را برآورده کند و با ترکیبات موثری که دارد، در مدتی کوتاه شما را دوباره به زندگی سالم و عادی قبلی برگرداند.

در این مطلب می‌خواهیم به‌طور کامل در مورد داروی مگافن کاف کلد برایتان توضیح دهیم و بگوییم چطور می‌تواند شما را از شر علائم آزاردهنده‌ی بیماری رها کند.

معرفی ترکیبات موثر داروی مگافن کاف کلد

داروی مگافن کاف کلد از این ترکیبات دارویی ساخته می‌شود:

  • استامینوفن ۳۲۵ میلی‌گرم
  • فنیل افرین ۵ میلی‌گرم
  • دکسترومتورفان ۱۵ میلی‌گرم
  • گایافنزین ۲۰۰ میلی‌گرم

جمع این ترکیبات وقتی با هم جمع می‌شوند می‌توانند علائمی مثل تب، درد، سرفه‌های خشک یا خلط‌‌‌‌ آور و انواع گرفتگی را کاهش دهند و خیلی زود شما را در مسیر سلامتی قرار دهند.

در ادامه در مورد ترکیبات موجود در داروی مگافن کاف کلد بیشتر برایتان توضیح می‌دهیم و به شما می‌گوییم هر کدام چطور پا به میدان می‌گذارند و چه علائمی را کنترل می‌کنند.

استامینوفن ردپای تب و درد را از بدن‌تان پاک می‌کند

سرماخوردگی وقتی می‌آید حتما یکی دو همراه هم با خودش می‌آورد. همراه‌هایش هم تا دل‌تان بخواهد بامعرفت هستند و تنهایش نمی‌گذارند. تب، بدن‌درد، گلودرد و سردرد از یاران وفادار سرماخوردگی هستند که از همان اول داستان سر و کله‌شان پیدا می‌شود.

داروی استامینوفن موجود در مکافن کاف کلد دشمن قسم خورده‌ی این علائم است و از همان اول با تمام قدرت سراغ‌شان می‌رود. استامینوفن تب را کنترل می‌کند و بعد از چند بار مصرف دیگر اثری از درد و ضعف باقی نمی‌گذارد.

این مسکن بی‌ادعا عارضه‌ی خاصی ندارد و می‌توانید با خیال راحت مصرفش کنید.

فنیل افرین در صف اول مبارزه با گرفتگی‌های بینی، حلق و…

ترکیب دارویی فنیل افرین موجود در مگافن کاف کلد می‌تواند علائم شدید سرماخوردگی را کاهش دهد. وقتی ترشح‌های مختلف راه بینی و حلق را می‌بندند، فنیل افرین به کمک می‌آید و گرفتگی‌ها را از بین می‌برد. به‌علاوه علائمی مثل عطسه، آبریزش بینی، سوزش و خارش چشم و گلو و… به‌ کمک فنیل افرین کاهش پیدا می‌کنند.

دکسترومتورفان؛ سرفه‌های خشک را مهار می‌کند

کافی است سرفه‌ی خشک را یک‌ بار تجربه کرده باشید تا بعدها از یادآوری‌اش هم عذاب بکشید. با هر بار سرفه انگار هم‌ زمان چند سوزن برداشته‌اند و به گلو و سینه‌تان می‌زنند. هرچه سرفه‌ها بیشتر و شدیدتر می‌شوند، سوزش سینه و گلو هم بیشتر می‌شود و امان‌تان را می‌برد.

ترکیب دارویی دکسترومتورفان موجود در داروی مگافن کاف کلد دقیقا چنین سرفه‌هایی را هدف می‌گیرد و رویشان مرهم می‌گذارد. دکسترومتورفان دقیقا روی مرکز سرفه در بصل‌النخاع اثر می‌کند و از همان نقطه میزان و شدت سرفه را کاهش می‌دهد.

اگر سرماخوردگی‌تان با سرفه‌های خشک و آزاردهنده همراه است می‌توانید روی کمک مگافن کاف کلد و ترکیبات دارویی موثرش مثل دکسترومتورفان برای سرفه حساب کنید.

گایافنزین؛ خلط‌ آور و درمان کننده‌ی سرفه‌و سرماخوردگی

هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا، ترشح‌ها و مخاطی در ریه و قفسه سینه جمع می‌شوند و شما را حسابی آزار می‎‌دهند. یک ترکیب دارویی خلط‌ آور می‌تواند این‌طور وقت‌ها حسابی کمک کننده باشد و حال‌تان را بهتر کند.

گایافنزین موجود در داروی مگافن کاف کلد دقیقا چنین خاصیتی دارد. گایافنزین خلط‌ آور است و کمک می‌کند ترشحات نای و نایژه‌ها جدا شوند و به‌صورت خلط از بدن بیرون بیایند. این‌طوری روند بهبودی‌تان سرعت می‌گیرد و خیلی زود خوب می‌شوید.

ترکیبات دارویی موجود در مگافن کاف کلد دست به دست هم می‌دهند، علائمی مثل سرفه، گلودرد، تب و گرفتگی را از بین می‌برند و باعث می‌شوند دوران سخت بیماری و سرماخوردگی را سریع‌تر طی کنید.

  • آلفا بلاکر ها ( مانند پرازوسين )
  • بتابلوکرها (مانند پروپرانول)، فورازولیدون
  • ایندومتاسین، لینزولید
  • ایزونیازید، مهارکننده های منوآمين اکسیداز (مانند فنلزین)
  • داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب
  • داروهای ضد انعقاد خون (مانند وارفارین)
  • دیگوکسین
  • نیترو گلیسیرین
  • فورازولیدون
  • آتروپین
  • الكل
  • داروهای اعصاب
  • سایر داروهای حاوی استامینوفن

عوارض جانبی:

در صورت بروز عوارض زیر به پزشک یا داروساز مشورت نمایید:

بثورات جلدی، کھیر و یا خارش، از دست دادن مهارت در انجام کار یا بی ثباتی، حملات تشنجی، خواب آلودگی شدید، خشکی شدید دهان، بینی یا گلو، بر افروختگی یا قرمزی صورت، توهمات، بیقراری شدید، کوتاه شدن تنفس یا اشکال در نفس کشیدن، ضربان سریع یا آهسته قبل،گلودرد یا تب نامشخص، خستگی یا ضعف غیرعادی،زرد شدن چشم ها یا پوست زرد شدن از بین می روند.

برخی عوارض جانبی به مرور زمان و تطبیق بدن با دارو از بین می روند. به هرحال در صورت ادامه یامزاحمت عوارضی مثل یبوست، کاهش تعریق، اشکال در دفع ادرار یا ادرار کردن دردناک، گیجی یا منگی، خواب آلودگی، خشکی دهان، بینی یا گلو، احساسات کاذب خوب بودن، افزایش حساسیت پوست به نور خورشید، تهوع یا استفراغ، کابوس های شبانه، درد معده، غلیظ شدن ترشحات موکوس، اشکال در به خواب رفتن، هیجان، عصبانیت، بیقراری یا تحریک پذیری غیر عادی، خستگی یا ضعف غیر عادی با پزشک مشورت نمایید.

هشدارها :

کودکان با سن بسیار پایین معمولا به اثرات این دارو بیشتر حساس می باشند. احتمال بروز کابوس های شبانه، هيجان غیر عادی، عصبانیت، بیقراری یا تحریک پذیری و افزایش فشار خون در کودکان بیشتر است.

افراد مسن معمولا به عوارض این دارو بیشتر حساس می باشند. اغتشاش شعور، توهمات اشکال در دفع ادرار یا ادرار کردن دردناک گیجی خواب آلودگی، حملات تشنجی، افزایش فشار خون، احساس از حال رفتن، خشکی دهان، بینی و گلو، کابوس های شبانه یا هیجان غیر عادی، عصبانیت، بیقراری یا تحریک پذیری ممکن است بیشتر در افراد مسن بروز نماید.

. حضور بیماریهای دیگر ممکن است در مصرف این دارو تاثیر بگذارد. در صورت ابتلا به بیماریهای دیگر بخصوص موارد زیر پزشک خود را مطلع نمایید:

  • سابقه اعتیاد به الكل
  • بیماری قند (دیابت ملیتوس)
  • عدم مصرف گریپ فروت در طی دوره مصرف دارو به دلیل افزایش نسبت دکسترومتورفان
  • گلوکوم
  • بیماری کبد
  •  بیماریهای قلبی یا عروقی و فشار خون بالا
  • بیماری کلیه ، احتباس ادرار به دلیل بزرگ شدن پروستات
  • پرکاری غده تیروئید
  • بیماری های تنفسی مانند آسم، برونشیت ، COPD
  • نقص G6PD

موارد احتیاط:

این دارو ممکن است سبب خواب آلودگی، گیجی و کم شدن هوشیاری در برخی افراد شود، لذا ضمن درمان از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارد خودداری کنید.

اثرات ناشی از مصرف مقادیر زیاد آسپرین مانند صدا کردن در گوش، ممکن است با مصرف قرص شب (به علت کلرفنیرآمین مالئات موجود) مخفی گردد.

این دارو ممکن است باعث خشکی دهان گردد. برای تسکین موقت خشکی دهان میتوان از آب نبات یا آدامس بدون قند، ذوب تکه های یخ در دهان و یا جانشین های بزاق استفاده نمود. در صورت تداوم خشکی دهان به مدت بیش از ۲ هفته، دندانپزشک خود را مطلع نمائید. طولانی شدن خشکی دهان ممکن است منجر به افزایش بیماریهای دهان و لثه و عفونتهای قارچی گردد. قبل از انجام هر گونه عمل جراحی (شامل جراحی دندان) و یا سایر درمان های فوریت دار پزشکی، پزشک یا دندان پزشک خود را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.

مصرف همزمان این دارو با سایر داروهای حاوی استامینوفن ممکن است منجر به مسمومیت گردد.

مصرف یک لیوان آب پس از هر نوبت مصرف دارو، به نرم کردن موکوس یا خلط موجود در ریه ها کمک می نماید.

این دارو را فقط بر اساس دستور مصرف نمایید، از مصرف مقادیر یا دفعات بیشتر از دستور راهنمای دارو خودداری نمایید.

به منظور کاهش تحریکات گوارشی، دارو را همراه با غذا با یک لیوان آب یا شیر میل نمایید.

در صورتی که یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردید، به محض به یاد آوردن فورا آن را میل کنید.

ولی اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، فقط آن نوبت را مصرف نموده و از دو برابر کردن مقدار دارو خودداری کنید.

در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقدار توصیه شده توسط پزشک و مشاهده علایمی نظیر اسهال، افزایش تعریق، از دست دادن اشتها، تهوع یا استفراغ، انقباضات یا درد معده، تورم یا حساس شدن بالای شکم یا ناحیه معده، ضربان سریع کوبنده یا نامنظم قلب، سردرد مداوم و شدید، تهوع یا استفراغ شدید، عصبانیت یابیقراری شدید، تنگی نفس یا اشکال در تنفس شدید یا مداوم، بیمار باید سریعا به پزشک و یا مراکز درمانی منتقل گردد.

  • بارداری: در بارداری در دسته قرار میگیرد . در صورتی مصرف می شود که منافع آن بنا به تشخیص پزشک متخصص از مضرات آن بیشتر باشد.

  • شیردهی: این دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته مانند هیجان یاتحریک پذیری غیر عادی در کودک شیرخوار گردد، ضمن آن که ممکن است جریان شیر را نیز کاهش دهد. بنابراین مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی شود.

در هر جعبه ۳ بلیستر ۸ عددی قرص داخل جعبه مقوایی.

دارو دور از نور رطوبت و در دمای پایین تر از ۳۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود.
به دور از دسترس کودکان نگهداری شود.